برنامه یاد بعضی نفرات
 
«سِفر عُسرت» دوباره منتشر شد
بعد از نايابی تازه‌ترين اثر شواليه‌ی آواز ايران در بازار موسيقی؛
«سِفر عُسرت» دوباره منتشر شد
موسیقی ما- شهرام ناظری شوالیه آواز ایران درباره آلبوم «سِفر عُسرت» كه مدتی در بازار موسیقی نایاب شده بود و دوباره امروز به بازار آمد، بیان كرد: آلبوم «سفر عسرت» در ارتباط با شعر اجتماعی ایران است.

این هنرمند موسیقی ایرانی در اين‌باره گفت: این آلبوم در راستای حركت شعر اجتماعی ایران توسط فرخزاد لایق و اینجانب تدوین گردیده است.

این آلبوم كه به‌عنوان برگی از تاریخ شعر اجتماعی ایران منتشر شده است، اشعاری از مهدی اخوان ثالث، احمد شاملو،هوشنگ ابتهاج و دكتر شفیع كدكنی را شامل می‌شود.

ناظری درباره تغییر جلد این آلبوم توضیح داد: «سفر عسرت» در سال 1383 آماده شد و در این سال‌ها به لحاظ انتشار با مشكلاتی روبه‌رو بود، به همین دلیل توضیحاتی در جلد قبلی آن ذكر شده بود كه در جلد جدید آلبوم آن توضیحات برداشته شده است، چون لزومی برای وجود آن توضیحات نبود.

در آخرین آلبوم شهرام ناظری كه در بازار عرضه شده است،سه بخش «سِفر عُسرت»، «چگور ناامیدان» و «غروب» قرار گرفته است.

در بخش «سِفر عُسرت» اشعار مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو در دو قطعه «دیباچه» و «روایت» به آواز درآمده‌اند.

در بخش «چگور ناامیدان» با اشعاری از دكتر شفیعی كدكنی، قطعات «درآمد اول»، «درآمد دوم»،«چكاوك»، «چاوشی» (قطعه)، «بیداد»، «اوج» و «فرود» قرار گرفته‌ است.

در بخش «غروب» نیز شعری از هوشنگ ابتهاج در قطعه‌ای به نام غروب خوانده شده است.

در این آلبوم بیژن كامكار با دف، ارسلان كامكار با عود، شروین مهاجر با كمانچه و كمانچه آلتو، سیامك آقایی با سنتور، علی بهرامی با سنتور، نوید افقه با تمبك، همایون نصیری با كوزه، دمام و دهل و فرخ‌زاد لایق به سه‌تار می‌نوازند.

درباره‌ی این آلبوم شهرام ناظری نوشته است:«مشروطیت آغازگر نگاه نو به همه‌چیز بود و هنر نیز هم. در شعر، میرزاده عشقی و ملك‌الشعرای بهار در همان قالب كلاسیك اما با نگاه دیگری سرودند و آن‌گاه سرانجام در نیما به انفجار رسید.

در موسیقی نیز چهره‌هایی چون عارف، مرتضی نی‌داوود، وزیری، خالقی، امیرجاهد و ... حامل نگاه دیگرگونی بودند اما چرا آن انفجار در موسیقی رخ نداد؟! خود بحثی دیگر است. طرح آوازی «سفر عسرت» در راستای اندیشه‌ای كه همواره در سر داشتم. اندیشه‌ای كه از آغاز زندگی هنری خویش با رویكرد به مولانا و یافتن لحن‌های حماسی گمشده در موسیقی سنتی دوره ما مطرح نمودم و در این راه آثار نسبتا تأثیرگذار و ماندگاری را با یاری هنرمندان همفكر به یادگار نهادیم كه همین آثار و همین لحن و سبك و سیاق موجب ارتباط با نسل امروز گردیده و سهم نسبتا بزرگی را در رویكرد نسل جوان به موسیقی سنتی رقم زده است.

پس از آن مرا چشم‌اندازی دیگر بايد به شعر امروز ایران در محضر مهدی اخوان ثالث، شفیعی كدكنی و ه.آ.سایه تا مهیای نگاهی متفاوت باشم به موسیقی آوازی ایران و یافتن فضای دیگرگونی كه با ابعاد امروزین ادبیات ایران پیوند بیابد.

حاصل این نگاه از سه دهه قبل به آواز درآوردن «می‌تراود مهتاب» نیما و بخش‌هایی از «زمستان» اخوان ثالث و «صدای پای آب» سهراب سپهری بود.

البته قابل ذكر است كه قبل از آن تجربه‌هایی در پیوند شعر نو با موسیقی انجام گرفت اما صرفا توسط آهنگسازان و صرفا در قالب تصنیف.

تجربه من در این راستا پیوند شعر نو با مقوله آواز بود، آواز با متر آزاد. قبل از آن اصولا در میان خوانندگان نشانی از این دست تجربه نشده بود.

در سال 1370 مجموعه‌ای از شعر امروز ایران را در راست پنجگاه مركب جمع‌آوری و تدوین نمودم كه با تنظیم مهدی آذرسینا و مسعود شناسا و محمد اخوان بعد از قریب به چهارسال تمرین و ممارست و كار به اجرا درآوردیم.

آثاری چون «حلاج» شفیع كدكنی، «فریاد» شاملو، «می‌تراود مهتاب» و «هست شب» نیما، «آواز كرك» و «چاوشی» اخوان ثالث، «خون كدامین عاشق» سایه، «باران» مشیری، «آینه‌ی بیداد» محبت، «اندوه یك قطره باران» خوئی، «خراب‌آباد» بهزاد كرمانشاهی و «نگاه كن كه غم» فروغ فرخزاد.

متأسفانه این مجموعه بزرگ كه شامل دیدگاه‌های خاص ردیفی از تلفیق شعر نو با گوشه‌های مهجور راست پنجگاه بود، به دلایلی هرگز منتشر نشد.

اثر «سفر عسرت» دنباله سه دهه جست‌وجوی همان «نگاه» است كه در تلاقی با «نگاه» دیگرگون فرخزاد لایق در موسیقی ما شكل می‌گیرد.»
منبع: 
ايسنا
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 دی 1388 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

این آلبوم بدون شک بهترین آلبوم موسیقی ملی ایران در 10 سال اخیر می باشد.
مرسی به استاد شهرام ناظری و فرخزاد لایق

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

هم تا حدی نظر امیر قابل تاییده هم اگه این هم نباشه بدون شک بهترین آلبوم شعر نو در موسیقی سنتی است

درود بر صدای استاد، و فکرش ، و درک شعری او که فقط از شاعرانی که دوستشان دارد می شود به این موضوع پی برد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

واقعا آلبوم خوبیه... من رو به موسیقی ایران امیدوار کرد...
امیدوارم آلبوم های بعدی استاد ناظری هم در همین سبک باشند.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «سِفر عُسرت» دوباره منتشر شد | موسیقی ما