برنامه یاد بعضی نفرات
 
کنسرت مشترک مسعود شعاری و جاوید افسری‌راد در مادريد برگزار شد
اختصاصی موسیقی ما؛
کنسرت مشترک مسعود شعاری و جاوید افسری‌راد در مادريد برگزار شد
موسیقی ما - احمد طاهری (مادرید): کنسرت مشترک مسعود شعاری نوازنده‌ی برجسته سه‌تار و جاوید افسری‌راد سنتور‌نواز ارزنده شنبه شب درمادريد برگزار شد.در این کنسرت که توسط کانون فرهنگی پرسپولیس برنامه‌ریزی شده بود، سینا شعاری با عود و نیراج کومار Niraj Kumar طبلا‌زن هندی نیز سه‌تار وسنتور را همراهی کردند.

در کنسرت مادرید برای اولین بار مسعود شعاری از اساتید به‌نام سه‌تار ایران و جاوید افسری‌راد آهنگساز مقیم نروژ که در سال‌های اخیر موفقیت‌های چشم‌گیری داشته، در کنار یکدگیر قرار گرفتند.

مرکز فرهنگی بوئنا ویستا Buenavista وابسته به شهرداری مادرید میزبان این کنسرت بود و سالن آن را ایرانیان مقیم مادرید و خارجیان علاقه‌مند به فرهنگ ایران پر کرده بودند.

گرایش مسعود شعاری به اجرا و عرضه موسیقی‌های چند فرهنگی و تجربه افسری‌راد در آثار تلفیقی سبب شد تا در مادرید مجموعه‌ایی دل‌نشین از موسیقی ایرانی، هندی و آسیای مرکزی اراته شود. شعاری نه‌تنها اجرای متعددی را همراه نوازندگان هندی وآسیای مرکزی داشته بلکه بارها همراه با سازندگان و نوازندگان موسیقی مدرن وپست مدرن غربی به روی صحنه رفته یا آثاری را ضبط کرده است.

افسری‌راد نیز حدود 10 سال پیش 11 نوازده از قاره‌های مختلف را در نروژ گردهم آورد و دو سال پیش نیز گروه بین‌المللی مولانا (رومی) را مرکب از چند تن از هنرمندان برجسته ایرانی و اروپایی بنیان نهاد.

در ابتدای این برنامه مسعود شعاری در سخنان کوتاهی گفت که روح پیوند فرهنگ‌ها بر قطعات پیش‌بینی شده برای کنسرت امشب حاکم است. او تصریح کرد که در دنیا هنر هنرمندان ملل گوناگون در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند چون هنر مرز نمی‌شناسد و هنرمندان با مرزها از یکدیگر فاصله نمی گیرند.

کنسرت مادرید با دو‌نوازی سه‌تار و طبلا و اجرای قطعه «سیر» ساخته مسعود شعاری آمیخته با بداهه نوازی آغاز شد . پس از آن یکی از آثار« شیوکومارشاما» نوازنده بنام سنتور هندی در قالب گروه نوازی به اجرا درآمد. اجرای یک قطعه هفت ضربی ساخته سینا شعاری ادامه برنامه را به خود اختصاص داد و پایان بخش قسمت اول کنسرت، گروه نوازی درگوشه «سوز و گداز» بود.

بخش دوم برنامه با بداهه‌نوازی جاوید افسری‌راد در دستگاه نوا آغاز گرفت و سپس جای خود را به قطعه «زنده شدم» و چهار مضراب ساخته این هنرمند داد. در ادامه برنامه نیز یک ملودی از شجاعت‌خان نوازده شهیر سیتار هندی و نغمه تاجیکی «حیلیت راها کن» در قالب گروه نوازی به اجرا درآمد.

تسلط و تکنیک خیره کننده مسعود شعاری و فضا‌سازی و ظرافت جاوید افسری‌راد و همراهی مطلوب سینا و نیراج بارها حاضران در سالن «بوینا ویستا» را در طول کنسرت به تحسین وا داشت. «لوئیس ماسا نارز» از برنامه ریزان مراکز فرهنگی شهر مادرید در باره این کنسرت هنرنمایی شعاری و افسری‌راد را ستایش کرد و جنبه چند فرهنگی برنامه را بسیار ارزنده توصیف کرد.

مسعود شعاری درباره برنامه مادرید گفت که با توجه به ویژگی‌های سازهای سنتور و سه‌تار تاکنون این دو ساز کمتر کنار هم قرار گرفته‌اند اما تجربه مادرید نشان داد که امکان همراهی این دو ساز برای اجراهای زیبا وجود دارد. شعاری از افسری راد به عنوان آهنگساز مبتکر و نوازنده‌ایی توانا نام برد و همنوازی با وی را جذاب خواند.
آقای شعاری تصریح کرد که این نوازنده سنتور، موسیقی اصیل ایرانی را با اندیشه و طرحی ویژه عرضه می‌کند که قابل توجه است.

افسری‌راد نیز از اجرای اولین کنسرت خود با مسعود شعاری ابراز خشنودی کرد. وی گفت که از ویژگی‌های آقای شعاری این است که از نوازندگان طراز اول کشور به حساب می‌آید و در عین حال همواره دیدگاه بازی برای پذیرش موسیقی فرهنگ‌های دیگر و نزدیکی به آنها برخوردار بوده است.







منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آذر 1388 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کنسرت مشترک مسعود شعاری و جاوید افسری‌راد در مادريد برگزار شد | موسیقی ما