برنامه یاد بعضی نفرات
 
کامکار آلبوم «دور تا نزدیک» را به احمدرضا احمدی تقدیم کرد
آلبوم جدید گروه کامکار ها منتشر شد؛
کامکار آلبوم «دور تا نزدیک» را به احمدرضا احمدی تقدیم کرد
موسیقی ما - مراسم رونمایی آلبوم"دور تا نزدیک" با تقدیم این اثر هوشنگ کامکار به احمدرضا احمدی برگزار شد. در این مراسم که صبح امروز در خانه موسیقی و با حضور اهالی مطبوعات برگزار شد آخرین ساخته هوشنگ کامکار با عنوان "دور تا نزدیک"رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم که احمدرضا احمدی نیز در آن حاضر بود هوشنگ کامکار با اشاره به روند سریع تولید این آلبوم گفت: آنچه در مورد این آلبوم برای من بسیار تعجب آور بود سرعت حیرت آور روند تولید آن است که تمامی مراحل آن از جمله انتخاب شعر، نوشتن موسیقی، ضبط، دریافت مجوز، چاپ، تکثیر و سایر مراحل آن در زمانی حدود 3 ماه به انجام رسیده است.

این آهنگساز در ادامه افزود: من بعد از ساخت سمفونی منظومه های مولانا قصد انجام کاری متفاوت با آثار گذشته ام را داشتم؛ با این پیش زمینه فکر تهیه آلبومی به ذهنم رسید که در آن همراه با موسیقی، سیر تحول شعر نیز در آن نمایان باشد. به همین دلیل شروع به انتخاب اشعاری از دوره های مختلف شعر کردم.

وی همچنین تصریح کرد: قدیمی ترین شاعری که در این حوزه به سراغ او رفتم خاقانی بود و شعر دیوان مدائن او را که مضمونی در نکوهش مال اندوزی داشت انتخاب کردم. دومین شعر را نیز با تفألی به حافظ از آثار این شاعر برجسته با عنوان"عهد شباب(این خرقه که من دارم در رهن شراب اولی)" انتخاب کردم. برای سومین قطعه این مجموعه به سراغ نیما رفتم و شعر"مهتاب(می تراود مهتاب)" او را برگزیدم.

کامکار همچنین گفت: بعد از نیما نیز به سراغ احمدرضا احمدی رفتم که قدم هایی در تحول شعر دوره معاصر برداشته است. من با احمدی از آلبوم "در گلستانه" همکاری کرده بودم. برای این آلبوم نیز شعر"در کمین اندوه" از کتاب "لکه عمر بر دیوار" را از سروده های وی انتخاب کردم.

این آهنگساز با تاکید بر تنوع ساختاری موسیقی آلبوم"دور تا نزدیک" تاکید کرد: همان طور که شعر از زمان خاقانی تا به امروز تغییرات بسیاری داشته موسیقی نیز در این مدت تغییرات بسیاری را تجربه کرده است. من در این آلبوم سعی کرده ام تا همپای تغییر شعر، در این چهار نمونه ای که انتخاب کرده ام از موسیقی متناسب با آنها استفاده کنم و سازها و ملودی ها را براساس نوع ساختار و مقاطع تاریخی آنها بسازم.

در ادامه این نشست قطعه "در کمین اندوه" که شعر و دکلمه آن را احمدرضا احمدی انجام داده بود برای خبرنگاران حاضر پخش شد.

احمدی نیز سخنان خود را با یادآوری شعری از "ژاک پرور" فرانسوی با عنوان "بار بارا" آغاز کرد و گفت: ژاک پرور می گوید "من کسانی را که دوست دارم با اسم کوچکشان صدا می کنم". من نیز در زندگیم افراد اندکی هستند که آنها را با اسم کوچک صدا می کنم که یکی از آنها هوشنگ کامکار است.

این شاعر و نویسنده در ادامه افزود: هوشنگ از جمله آهنگسازانی است که واقعا شعر را به خوبی می شناسد و می فهمد و من به جز آلبوم"در گلستانه" که آغاز آشنایی ما با یکدیگر بود در انتشار 4 کتاب دیگر نیز با هوشنگ همکاری کرده ام و ورودم به عرصه دکلمه را مدیون او هستم. در طول این سال ها نیز هم به خاطر دل خودم و هم به خاطر گذران زندگی کار دکلمه را تا به امروز ادامه داده ام.

احمدی در مورد اشعار به کار رفته در این آلبوم تصریح کرد: عنصر اصلی اشعاری که از نیما و من در این آلبوم استفاده شده "درد" است و البته این عنصر در اشعار حافظ و خاقانی نیز وجود دارد؛ به نظر من همین درد و حرمان شاعر است که باعث ماندگاری شعر او می شود.

هوشنگ کامکار درباره اوضاع امروز موسیقی ایران گفت: من برای انتشار منظومه های مولانا در 9 ماه گذشته حتی یک ریال هم دریافت نکرده ام و تولید چنین آلبومهایی تنها به "عشق" باز می گردد. البته این را باید حتما بگویم که کار کردن در چنین شرایطی تنها دو دلیل می خواهد یکی عشق است و دیگر دیوانگی؛ چرا که در شرایط امروز ایران و با وجود کپی هایی که در اینترنت و غیره صورت می گیرد هرگز هزینه های چنین آثاری باز نخواهد گشت.

مدیر هنری گروه کامکارها ادامه داد: من برای ساخت این کار حدود 26 میلیون تومان هزینه کرده ام. البته این هزینه برای من که خانواده ای فعال در زمینه موسیقی دارم و به آنها به عنوان نوازنده هیچ دستمزدی پرداخت نکرده ام 26 میلیون تومان بوده وگرنه مبلغ بسیار بالاتری را می بایست پرداخت می کردم. این نکته هم نا گفته نماند که به احمدرضا احمدی نیز دستمزدی نپرداخته ام.

احمدی در ادامه و تائید گفته های کامکارافزود: دیگر از ما گذشته که برای محرک های مالی کاری انجام بدهیم؛ کما اینکه در حال حاضر نیز حاصل 50 سال فعالیتم در حوزه شعر را به مبلغ 14 میلیون تومان واگذار کرذه ام؛ من نیز مانند هوشنگ تنها به خاطر عشقی که داشتم در این آلبوم همکاری کردم و از این اتفاق خوشحالم.

هوشنگ کامکار در ادامه این مراسم آلبوم "دور تا نزدیک" را - که در یادداشت آلبوم نیز به چاپ رسیده است - به احمدرضا احمدی تقدیم کرد.
منبع: 
مهر
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 مهر 1388 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:36

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کامکار آلبوم «دور تا نزدیک» را به احمدرضا احمدی تقدیم کرد | موسیقی ما