برنامه یاد بعضی نفرات
 
درویشی: «چه کسی مسئول خانه‌نشینی اساتیدی همچون مشکاتیان است؟»
گزارشی از وداع مردم با پرویز مشکاتیان؛ چاووش وطن
درویشی: چه کسی مسئول خانه‌نشینی اساتیدی همچون مشکاتیان است؟
پیکر پرویز مشکاتیان صبح دیروز (پنج‌شنبه، 2 مهر)  با حضور خیل عظیم هنردوستان، اهالی فرهنگ و هنر و همچنین مسئولان از مقابل تالار وحدت تشییع شد.

تالار وحدت از ساعتی پیش از برگزاری مراسم تشیع پیکر مرحوم مشکاتیان محل تجمع مردمی بود که برای بدرقه پرویز مشکاتیان آمده بودند. مراسم قرار بود طبق برنامه از ساعت 10 آغاز شود اما محوطه بیرونی تالار وحدت با ورود آمبولانس حامل پیکر پرویز مشکاتیان در ساعت 9/45 به تلاطم در‌آمد و جنازه این موزیسین برروی دست‌های عزاداران قرار گرفت و به داخل محوطه تالار وحدت منتقل شد.
با اینکه برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر این مراسم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته بود اما حضور بیش از حد انتظار مردم، برگزار‌کننده‌ها را برای دقایقی غافل‌گیر کرد طوری که نزدیک به 20 دقیقه آغاز برنامه به تعویق افتاد تا حاضران کمی جابه‌جا شده و فضا برای شروع برنامه آماده شود.
سید عباس سجادی مجری مراسم، برنامه را با قرائت پیام تسلیتی از سوی استاد حسن کسایی آغاز کرد: «دیروز شهریار فریوسفی و امروز پرویز مشکاتیان؛ هر لحظه خبر می‌رسد از رفتن یاری/ من مانده‌ام اما به چه فکری به چه کاری/ خبر کوتاه است اما جان‌کاه، پرویز مشکاتیان فیروزه‌ای در دیار بیابان بود و امروز با او وداع‌کنان اشک حسرت را بدرقه یاران رفته و آهی در غم غربت یاران مانده ...»

مشکاتیان زنده است
در ادامه مراسم حسین علیزاده به‌عنوان اولین سخن‌ران پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «من دوستی طولانی مدتی با مشکاتیان داشتم و آهنگ‌هایی را که او ساخته جاودانه می‌دانم. به نظر من مشکاتیان نمرده است چرا که آثار او هم‌واره یاد او را زنده نگه می‌دارد. در چنین شرایطی حرف‌زدن کار آسانی نیست.
او هم‌چنین افزود: «این نکته را نیز باید بگویم که این مردم هستند که ما اهالی موسیقی را حمایت می‌کنند و باعث دل‌خوشی و ادامه فعالیت ما می‌شوند. موسیقی به راه خود با همین حمایت‌های مردمی ادامه می‌دهد. من ضایعه درگذشت پرویز مشکاتیان را به مردم و خانوراده آن مرحوم تسلیت می‌گویم.»

چه کسی مسئول است؟
محمدرضا درویشی نیز با قرار گرفتن پشت تریبون درباره همسایه و دوست دیرینه خود گفت: «من فکر نمی‌کنم مشکاتیان مرده است؛ وقتی استاد بزرگی مانند مشکاتیان در شرایط موجود وادار به خانه نشینی می‌شود... باید تحقیق کرد و دید چه مسائلی هست که باعث مرگ امثال مشکاتیان می‌شود.
درویشی که به شدت از درگذشت مشکاتیان متاثر بود ادامه داد: «همه ساله ده‌ها نفر از اساتید موسیقی مقامی ایران در روستاها و مناطق دور افتاده ایران می‌میرند اما کسی از آن‌ها خبردار نمی‌شود. وقتی حاج قربان سلیمانی فوت کرد حتی یک مراسم ساده هم برای او نگرفتند و کسی بر سر گور او حاضر نشد. همین الان در تایباد استاد سمندریان در حال مرگ است اما کسی به داد او نمی‌رسد. چه کسی باید پاسخ‌گوی این اتفاقات باشد. واقعا چه بر سر موسیقی ایران می‌رود؟ چرا شاه‌میرزا مرادی در اروپا لقب مروارید اقیانوس می‌گیرد اما در مملکت خودمان از فقر می‌میرد؟

مشکاتیان یک عطار بود
داریوش پیرنیاکان در بخش دیگری از این مراسم چند جمله‌ای درباره مشکاتیان به سخنرانی پرداخت و گفت: «من از 15 سالگی با مشکاتیان هم‌نوایی می‌کردم و از درگذشت او بسیار متاثرم. باید دید چرا مشکاتیان در سکوت مرد؟ چرا خانه‌نشین شد؟ چرا نتوانست بسیاری از کارهایی را که انجام داده منتشر کند؟ به طور قطع این جای‌گاه و شرایط را لایق موسیقی و موسیقی‌دان ایرانی نمی‌دانست و به همین دلیل بود که منزوی شد.»
سخن‌گوی خانه موسیقی همچنین تصریح کرد: «من واقعا تبریک می‌گویم که شهردارمحترم و شورای شهر نیشابور این شجاعت را به خرج دادند که فعالیت و نامه‌نگاری کنند تا مشکاتیان را در مقبره عطار به خاک بسپارند. خوش به حال عطار و خوش به حال مشکاتیان. چرا که مشکاتیان خودش یک عطار بود.
همایون شجریان نیز به دعوت سجادی پشت تریبون قرار گرفت تا در غیاب پدرش چند کلمه درباره پرویز مشکاتیان صحبت کند و گفت: «من چیزی از خودم ندارم که کفایت مشکاتیان را داشته باشد و از این‌رو آهنگ «قاصدک» را که ساخته خود مشکاتیان است به خود او تقدیم می‌کنم.»

همایون در ادامه شعر «قاصدک» را برای حاضران بدون همراهی ساز در ماهور اجرا کرد؛ «قاصدک هان چه خبر آوردی/ از کجا از که خبر آوردی/ انتظار خبری نیست مرا / نه ز یاری....».

هم‌دردی معاون هنری
محمدحسین ایمانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که بین حاضران قرار داشت ضمن ابراز هم‌دردی با اهالی موسیقی و خانواده مشکاتیان گفت: «من یک ملاقات 2 ساعته با مشکاتیان در منزل‌اش داشتم که به زودی شرح آن را نوشته و منتشر خواهم کرد. هم‌چنین از احساسات پاک شما مردم عزیز قدردانی می‌کنم که به هنرمندان‌تان این‌گونه عشق می ورزید. امیدوارم مسئولان نیز حمایت‌های لازم را برای رسیدن موسیقی به جایگاه اصلی خودش انجام دهند.»

در حاشیه :
- جای برخی از بزرگان موسیقی ازجمله محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، فرهاد فخرالدینی و... که در سفر خاج از کشور به سر می‌برند در این مراسم خالی بود.

- عباس کیارستمی نیز دراین مراسم حضور داشت؛ کیارستمی طراحی صحنه و پوسترآخرین کنسرت مشکاتیان در زمستان 86 را برعهده داشت.

- دکتر ایمانی (معاونت هنری)، امیرنیا (مدیرعامل بنیاد رودکی) و دکتر خبری (مدیرکل دفتر موسیقی) در برپایی این مراسم هم‌کاری صمیمانه‌ای داشته و محوطه تالار را باوجود تعمیرات برای این منظور آماده کرده بودند.
منبع: 
مهر
تاریخ انتشار : جمعه 3 مهر 1388 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:36

دیدن مراسم تشییع پیکر استاد با حضور مردم نیشابور به رغم برخی کاستیهایش یکی از زیباترین لحضات زندگیم بود.ضمنا عکسها و فیلمهای تشییع در داخل شهر تا مسجد جامع به دلیل حضور زن و مرد دختر و پسر در کنار هم نشان داده نمی شوند.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود درویشی: چه کسی مسئول خانه‌نشینی اساتیدی همچون مشکاتیان است؟ | موسیقی ما