برنامه یاد بعضی نفرات
 
شاهنامه خواني در سالن پليه پاريس
براي نخستين بار؛
شاهنامه خواني در سالن پليه پاريس
موسيقي ما- در برنامه ای که قرار بود برای نخستین بار دو خواننده از شرق آن هم در یک شب به روی صحنه بروند شهرام ناظری قدم اول را برداشته و بعد از ده سال به وعده خود درباره شاهنامه خوانی جامه عمل پوشاند.

شهرام ناظری که دیروز ازفرانسه به وطن بازگشته گفت : سالها بود که می خواستم به کار شاهنامه خوانی بپردازم اما جرأت نمی کردم چرا که استفاده ازاین اثر بزرگ حکیم طوس نیاز به تفکر و بینشی عمیق و برنامه حساب شده ای دارد به ویژه آنکه در 120 سال گذشته که موسیقی ایران ثبت و ضبط شده و به نوعی شکل گرفته است هیچ طرح و اثر جدی و زمینه ای از اجرای شاهنامه وجود نداشته و ندارد.

وی به اجرای برنامه اخیرش به همراه فرزندش، حافظ ( و سه تار اصلاحی حافظ) و گروه در سالن «پلیه» اشاره کرد و افزود: من در این تالار که برای اولین بار به موسیقی شرق اختصاص یافته و سالن بسیار بزرگ و معتبری نیز هست تصمیم گرفتم این قدم را (شاهنامه خوانی) بردارم و برایم بسیار جالب بود که بلافاصله این اجرا اعتماد به نفس خوبی به من داد و انگیزه ام را برای ادامه راه دو چندان کرد.

ناظری در ادامه با اشاره به اینکه موسیقی سنتی ما بیشتر حالت تغزلی پیدا کرده است افزود : به طور کلی موزیسین های ما روی منظومه های بلند حماسی و یا عرفانی از جمله آثاری چون شاهنامه حکیم طوس، منطق الطیرعطار، طوطی و بازرگان، پیر چنگی و... کارنکرده اند والبته باید پذیرفت که کار بر روی این منظومه ها که هیچ سابقه و الگویی هم در دست نیست کاربسیارسخت ومشکلی است.
منبع: 
مهر
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 اردیبهشت 1388 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شاهنامه خواني در سالن پليه پاريس | موسیقی ما