برنامه یاد بعضی نفرات
 
ارکستر را نجات دادم
رهبر ارکستر سمفونیک تهران از احیای این ارکستر گفت
ارکستر را نجات دادم
موسیقی ما- منوچهر صهبايي گفت: سال گذشته صحبت بر منحل شدن اركستر بود اما من فكر كردم درست نيست اركستري كه 80-90 سال زير اسم اركستر سمفونيك تهران فعاليت داشته از بين برود به همين خاطر قول دادم با تلاشم اركستر را از اين وضعيت بد نجات دهم.

منوچهر صهبايي رهبر اركستر سمفونيك تهران گفت: سال گذشته كه به اركستر سمفونيك تهران دعوت شدم اركستر وضعيت مناسبي نداشت و از هم پاشيدگي خاصي در آن محسوس بود و از نظر اداري، نظم و ترتيب و خيلي مسائل ديگر هيچگونه هماهنگي در اركستر وجود نداشت. در واقع من در موقعيتي رهبري اين اركستر را به عهده گرفتم كه در تمام تاريخش در پايين‌ترين سطح بود. اما هم اكنون چه از نظر نظم و ترتيب نوازنده‌ها و چه از نظر سطح كار در موقيعت خوبي قرار گرفته است.
وي ادامه داد: سال گذشته در جلسه‌اي كه با شوراي نظارت اركستر سمفونيك تهران داشتيم، صحبت بر منحل شدن اركستر بود اما من فكر كردم درست نيست اركستري كه 80-90 سال زير اسم اركستر سمفونيك تهران فعاليت داشته از بين برود به همين خاطر قول دادم تمام سعي‌ام را بكنم تا اركستر را از اين وضعيت بد نجات دهم. در كل يكي از دلايل ماندنم در اركستر علاوه بر اينكه ايران وطنم است، جلوگيري از منحل شدن اركستر است.
رهبر اركستر سمفونيك افزود: در حال حاضر به گونه‌اي اركستر را سرو سامان داده‌ام كه در اين زمينه دفتر موسيقي نيز همكاري خوبي را داشته و هرگونه پيشنهادي كه من براي بهبود وضع اركستر دادم را قبول كردند و ما موفق شديم هم از نظر وضع قراردادهاي نوازنده‌ها و حقوق‌شان و هم از نظر برنامه‌ريزي، نظم و ترتيبي به وجود بياوريم و به دنبال آن، سطح كار هنري اركستر بالا رفته است به طوري كه امروز من 90 درصد از اين وضع راضي هستم.
صهبايي با اشاره به قدرت نوازندگي نوازندگان اركستر بيان داشت: نوازنده‌ها همان‌هايي هستند كه سابق بر اين هم فعال بودند و سال‌هاي سال، به طريقي در اركستر نشستند و تا حدي هم كارشان را خوب انجام دادند. اما چيزي كه در يك كار دسته جمعي مهم است نظم اعضا و به موقع سر تمرين حاضر شدن است چرا كه آنها بايد بدانند كه يك كار دستجمعي و اجتماعي را انجام مي‌دهند.ما بايد فرهنگ اركستر را طوري تغيير دهيم كه اعضاي آن متوجه شوند هر نوازنده اركستر عضوي از جامعه اركستر است.
وي درباره تغيير سازها افزود: در خصوص تغيير سازها چندين بار به ما قول دادند كه با توجه به بودجه‌اي كه وجود دارد سازهايي را براي اركستر خريداري مي‌كنند كه بنده هم رسيدگي‌هاي لازم را انجام و سازهاي پيشنهادي را اعلام كردم اما تاكنون عملي نشده ولي در جريان است.
صهبايي بيان داشت: به عقيده من، ساز موزيسين وسيله كارش است كه اگر خوب نباشد ارائه آن كار هم قطعا خوب نخواهد بود. در همه جاي دنيا، بعد از 7-8 سال نوازنده‌هاي سازهاي بادي معمولا ساز جديد و بهتر مي‌گيرند و سازهاي قديمي‌شان را با قيمت ارزان‌تر به شاگردان‌شان مي‌فروشند كه اين كار به دو دليل انجام مي‌شود يكي اين كه شاگردان‌شان هم بتوانند سازي براي شروع كار داشته باشند و هم خودشان به عنوان نوازنده حرفه‌اي‌تر ساز بهتري داشته باشند و در سطح بالاتري كارشان را انجام دهند.
صهبايي در خاتمه در خصوص عدم ضبط آثار اجرايي اركستر سمفونيك خاطرنشان كرد: اركسترهايي كه در اروپا و خارج از ايران آثاري را ضبط مي‌كنند، درجه يك‌ هستند كه من هم ضبط‌هايي زيادي بدون كمك دولتي از آثار آهنگسازان ايراني دراروپا با اين اركسترها داشته‌ام كه بسيار خوب بوده است اما متأسفانه اركستر سمفونيك در شرايطي نيست كه بتواند اين كار را بكند و ما اگر بخواهيم ضبطي با آن داشته باشيم بايد در سطح بسيار خوبي قرار گيرد، چون اجراي زنده با آلبوم خيلي متفاوت است و بايد اجرا براي توليد يك اثر بهتر انجام شود.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : شنبه 5 بهمن 1387 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ارکستر را نجات دادم | موسیقی ما