برنامه یاد بعضی نفرات
 
نوایی فراتر از مرزها
یادداشتی درباره کلهر و موسیقی فرامرزی اش؛
نوایی فراتر از مرزها
موسیقی ما- علی اصغر رضوی: کیهان کلهر از آن دسته هنرمندانی نیست که کنار گود بنشیند و ژست استادی به خود بگیرد و بگوید این حریف باید لنگ شود. هر جایی که مجال کار می بیند،دست به کار می شود و سنگ تمام می گذارد.نشانه اش هم این است که شما هیچ وقت کار ضعیف یا متوسط از کلهر نمی بینید.اگر قرار است فولکلوریک کار کند، «شب،سکوت،کویر» را می سازد که شاید به جرات بتوان گفت در موسیقی خراسانی نظیر ندارد.اگر قرار باشد ساز و آواز کار کند،آن چنان با ساز علیزاده و صدای شجریان هماهنگ می شود که همگان را مبهوت می کند.در نوازندگی کمانچه و سه تار و تصنیف سازی هم که کارهایی را که با علیزاده وشجریان کرده گویای همه چیز است.اما اینها حداقل هایی است که می توان برای کلهر تصور کرد.کلهر حقیقتا فراتر از مرز نت و ردیف و دستگاه کار می کند. ساز کلهر زبان مشترک تمام کسانی است که کمترین توجهی به موسیقی دارند و این طوری است که با هنرمندانی از سرتاسر دنیا چون یویوما و شجاعت حسین خان یک دل می شود تا آثاری ماندگار در ذهن ها را ایجاد کند.
اشخاص زیادی سعی کردند موسیقی ما را به بیرون از مرزها ببرند و به جهانیان معرفی کنند. بی شک در این زمینه موفق هم بوده اند. اهدای جایزه پیکاسو به استاد شجریان، نامزدی جایزه گرمی توسط استاد علیزاده و... همه گواه این حقیقت اند. اما در بهترین صورت این همان چیزی است که در موسیقی ایرانی وجود دارد، یعنی پا از محدوده موسیقی سنتی فراتر گذاشته نشده و نوآوری ها همه در محدوده موسیقی سنتی خودمان انجام شده است.اما ظرفیت موسیقی ایرانی بالاتر از این حرف هاست. موسیقی ایرانی با وسعت و تنوعی که دارد می تواند با هرکدام از موسیقی های اصالت دار دنیا تلفیق شود و نوایی سحرانگیز و تازه ایجاد کند. و این همان چیزی است که کلهر به درستی آن را دریافته است، یا درست تر بگویم؛ کلهر جرات پیدا کرده تا پایش را از این محدوده بیرون بگذارد و قابلیت های موسیقی ایرانی را به همه بشناساند. بر عکس آنهایی که فکر می کنند در غرب موسیقی های گروهی و ارکستر ایرانی جواب نمی دهد به این دلیل که آن ها در این زمینه بسیار قوی تر از ما هستند، کلهر با یک تنظیم عالی به همه شان ثابت کرد که می شود موسیقی ایرانی را با یک ارکستر بزرگ مثل ارکستر فیلارمونیک نیویورک اجرا کرد بدون آنکه ذره ای از زیبایی های آن کاسته شود.
برعکس خیلی ها که معتقدند موسیقی که کلهر ساخته بیشتر رنگ و بوی هندی دارد، خودش معتقد است که این نواها به گوش یک ایرانی آشناتر است تا گوش های دیگر. می شود نواهای ایرانی را کاملا در آن حس کرد. او خودش می گوید آدم سنتی ای است. این را می شود از صدای کمانچه اش فهمید. اما تعریفش از سنت به کلی متفاوت است. می گوید سنت ها در زمان جاری اند و متناسب با هر زمان تغییر می کنند. هر چند به این هم اعتراف دارد که در کارهای مستقلش کمی پارا از حدود سنت فراتر می گذارد.
همیشه در کوچک ترین موسیقی ها در جهان هم چیزی برای یادگرفتن و تعالی وجود دارد و کلهر هم رمز موفقیت اش را همین می داند. همیشه مشترکاتی وجود دارد یا حتی نکاتی که می تواند دو موسیقی را در کنار هم به تکامل برساند. به طور مثال شما کارهای "یانی" را ببینید،از همه نقاط دنیا با فرهنگ های گوناگون و موسیقی متفاوت در یک گروه جمع شده اند و یک گروه بی نظیر را به وجود آورده اند. هرکدام از آن ها به نوعی معرف فرهنگ و موسیقی خودشان هستند و البته آهنگ های "یانی" هم رنگ و بویی از همه آن موسیقی ها دارد. کار کلهر با کمی تفاوت از این نظر که تکیه آن بر موسیقی ایرانی بیشتر است، چنین حال و هوایی دارد.
به قول استاد علیزاده کلهر جهانی ترین موزیسین ایرانی است. اگر آلبوم جدید او با نام «شهر خاموش»،از طرف مجله سانگ لاينز به عنوان برترین آلبوم سال معرفی شد، چندان جای تعجبی ندارد. چرا که او لیاقت پرواز تا بی نهایت این آسمان را دارد. همچنان که هم اکنون نام او را در زمره آهنگ سازان بزرگ دنیا می آورند و جهانیان کارهای او را تحسین می کنند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 25 آبان 1387 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

خیلی جالب هست در مورد حهانی کردن موسیقی ایرانی و معرفی آن به دنیا می زنیذ ولی هیچ چیزی در مورد شهرام ناظری نمی نویسید. متاسفم چقدر شهرام ناظری در این سایت مظلوم هست از حدود 6خبری که این چند وقته در مورد ناظری بود شما فقط دو تایش را در سایت قرار دادید واقعا متا سفم که هیچ کسی در داخال ایران موسیقی نوی ناظری را نفهمیده خدا رو شکر باز اون وری ها قدرک خلاقیت و زیبایی رو بدون تعصب بیشتر از ماها درک می کنندعلی رضوی: دوست عزیز از اینکه در مورد سایت موسیقی ما پیگیر هستید بسیار ممنون. در مورد استاد ناظری هم باید بگویم، هر خبر جدیدی از ایشان حتما در سایت قرار می‌گیرد...اما باید کمی صبوری به خرج دهید و ما را در این راه  یاری کنید. شاید به همین زودی ها سراغ استاد ناظری رفتیم و یک مصاحبه مفصل یا پرونده هم در مورد ایشان کار کردیم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

جالبه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

مرسی ممنون.ببخشید از تند روی بنده.واقعا شرمنده

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

امیدوارم که هرچه بیشتر به استاد بپردازید ..

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نوایی فراتر از مرزها | موسیقی ما