برنامه یاد بعضی نفرات
 
«خاطره پروانه» درگذشت
خاطره ای رفت؛
«خاطره پروانه» درگذشت
موسیقی ما- خاطره پروانه ،خواننده موسیقی اصیل ایرانی به دلیل شکستگی استخوان پا که از سال گذشته در بستر بیماری به سر می برد پس از تحمل هشت ماه بیماری ساعت 3 بامداد امروز در خانه خود درگذشت .

این هنرمند پیشکسوت موسیقی ایران در گفتگویی که بهار امسال با یکی از خبرگزاری ها انجام داده بود آرزو داشت که می توانست در سال جدید باز دیگر در کنار سایر بانوان هنرمند،پیام صلح و دوستی ایرانیان را با زبان موسیقی به گوش جهان برساند که اجل مهلت نداد.

خاطره پروانه در سال 1309 در خانواده ای متوسط ، اصیل و هنردوست به دنیا آمد پدر او خیاط بود و مادرش "پروانه" از خواننده های عصر قاجار و به ویژه دوره ناصری بود و در حالی که کمتر از سی سال سن داشت به دلیل بیماری سل از دنیا رفت در آن زمان خاطره پروانه تنها چهار سال داشت.

وی در سال 36 به طور حرفه ای کار خود را با ارکستراستاد صبا آغاز کرد و در ادامه با زنده یاد حسن رادمرد ،حسین دهلوی،فرامرز پایور افلیا پرتو کنسرتهای متعددی داد.

خاطره پروانه در گفتگویی که داشته در خصوص چگونگی آشنایی خود با موسیقی چنین گفته است : با ساز و نوای مادرم موسیقی را شناختم و پس از آن آموختن در من نهادینه شد و در تمام دوران کودکی تا نوجوانی و جوانی با موسیقی همراه بودم. زمانی که ازدواج کردم و همسرم علاقه ام را به آواز دید راه را برای من هموار کرد. در همان دوران در مدرسه "بنی احمد" درس می دادم و در زمان بیکاری برای بچه ها مثنوی می خواندم. در همین بین مدیر مدرسه از من خواست تا سرود صبحگاهی برای بچه ها بخوانم من هم پذیرفتم و بعد از آن برای ضبط کار به استودیو رفتیم و از همان جا بود که با استاد صبا آشنا شدم.

خاطره پروانه یکی از لذت بخش ترین لحظه های زندگی خود را اجرای تصنیف هایی چون "آب حیات "، "صبح شد" می دانست که اغلب آنها با ارکستراستاد صبا اجرا شده است او همچنین تصنیف هایی چون "دلم شکسته " ،"من سروش آسمانم "، "نیمه شب ها با دعا" را با گروه فرامرز پایور اجرا کرده و بهترینهای این آثار را اجرای قطعاتی چون "صبحدم ز مشرق" در دستگاه سه گاه از آثار درویش خان و همچنین "نادیده رخت" در آواز اصفهان می دانست.

لازم به ذکر است خاطره پروانه همراه با گروه موسیقی "یاران" در بیست و چهارمین جشنواره موسیقی فجر(امسال) اجرای کنسرت داشت و قرار بود جمعه 17 آبان ماه نخستین تمرین خود را با این گروه آغازکند.

مراسم تشییع و خاکسپاری وی پس از رسیدن فرزندش که خارج از کشور به سر می برد مشخص خواهد شد.
منبع: 
مهر
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 آبان 1387 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

khoda rahmatesh konad rohash shad bad

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

zendegi sahne raftano residan mibashad ,kash zendegi manaye kenare ham bodan dasht ta aabad rohash shad

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «خاطره پروانه» درگذشت | موسیقی ما