برنامه یاد بعضی نفرات
 
انتقاد مختاباد از جشن نهم
انتقاد بازرس خانه موسيقي؛
انتقاد مختاباد از جشن نهم
موسيقي ما:  سيدابوالحسن مختاباد بازرس خانه موسيقي و رئيس كانون نويسندگان و پژوهشگران گفت:به رغم تمامي احترام وافري كه براي دبير و ستاد اجرايي جشن خانه موسيقي قائلم ، معتقدم در صورت هماهنگي بيشتر دبير با هيئت مديره خانه موسيقي، جشن خانه، به خصوص بخش مسابقه آن، بسيار بهتر از ايني برگزار مي‌شد كه ديشب در تالار وحدت برگزار شد.
وي در تشريح دلايل ضعيف برگزار شدن بخش رقابتي گفت:مطابق مصوبه هيئت مديره در جلسات قبلي، بايد برگزيدگان بخش‌هاي مختلف معرفي مي‌شدند و اصولا قرار بود تنها از دو چهره پيش كسوت( استاد هوشنگ استوار و استاد فرامرز پايور ) تقدير شود و تقدير از بزرگان ديگر در دستور كار جشن خانه موسيقي قرار نداشت.
مختاباد افزود:آقاي پيرنياكان در نشست دو هفته قبل هيئت مديره پيشنهاد دادند، به دليل آن كه امسال،سال اول برگزاري بخش رقابتي است، تنديس خانه به پيش‌كسوتان هر رشته اهداء‌ شود،‌اما هيئت مديره با اين پيشنهاد مخالفت و آن را رد كرد و تاكيد كرد كه در هر سال از يك استاد پيش كسوت در بخش موسيقي كلاسيك و يك استاد در بخش موسيقي سنتي تقدير شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه دبير جشن خانه موسيقي در گزارش خود تعداد كم آثار ارسالي را دليل اصلي معرفي نكردن آثار و افراد برگزيده اعلام كرده است، گفت: 44 اثر ارسالي كم نيست،‌ چنانكه در جشنواره فيلم فجر و يا جشن خانه سينما هم همين تعداد اثر با اندكي بالا و پايين مورد داوري قرار مي‌گيرند. مهم اين است افرادي كه در نهادهاي صنفي مسئوليت دارند، به ساز وكارهاي صنفي احترام بگذارند و خود را ملزم به تصميمات و خرد جمعي بدانند، هر چند اين تصميم نادرست و خلاف نظر اشخاص باشد.
مختاباد در ادامه بيان داشت: هيأت مديره تصميمي گرفت و آن را به تصويب جمع رساند و اگر آقاي پيرنياكان نظري مخالف داشتند كه حتي در آن نشست مورد تصويب قرار نگرفت، مي‌توانستند تقاضاي تشكيل جلسه فوق‌العاده كرده و شرايط را توضيح مي‌دادند. شايد هيأت مديره به اين جمع‌بندي مي‌رسيد كه در تصميم قبلي خود تجديد نظر و ديدگاه دبير جشن را قبول كند، اما متاسفانه ايشان چنين كاري نكردند.
وي همچنين درباره معرفي دو ساز ساخته شده شجريان در مراسم جشن خانه موسيقي گفت: من هم به مانند برخي از اعضاي هيأت مديره خانه موسيقي در مراسم جشن دريافتم كه قرار است اين دو ساز معرفي شوند.
چنين رفتارهايي سبب مي‌شود كه اهالي موسيقي و به خصوص اعضاي خانه موسيقي نسبت به رفتار صنفي خانه و برابر دانستن تمامي اعضاء دچار ترديد شوند.
وي افزود:به گمانم كانون سازسازان خانه موسيقي نيز در جريان چنين تصميمي نبود كه قرار است سازهاي دست ساخت استاد در مراسم معرفي شود و اصولا اين كار موضوعيتي نداشت و هر ساله ابتكارات بسياري در حوزه سازسازي رخ مي‌دهد كه هيچ انعكاسي ندارد،‌ضمن اين كه خبر سازهاي استاد شجريان هم نكته تازه‌اي نبود چرا كه ايشان در كنسرت‌هاي اخير و از طريق مطبوعات و رسانه‌هاي گروهي درباره اين ساز سخن گفته بودند.
كيفيت ضعيف برنامه‌هاي پخش شده درباره هوشنگ استوار از ديگر انتقادات بازرس خانه موسيقي بود.
وي در پاسخ به اين سوال كه شايد دبير جشن به صورت تلفني با اعضاي هئيت مديره مسئله را هماهنگ كرده باشد،‌گفت:چنين چيزي خلاف آيين‌نامه اداره جلسات هيئت مديره و اساسنامه خانه موسيقي است و مصوبات هيئت مديره تنها در صورت تشكيل جلسه عادي يا فوق العاده و بحث و اظهار نظر مخالفان و موافقان و تصميم گيري اكثريت اعضاء قابل تغيير است.
رئيس كانون نويسندگان و پژوهشگران خانه موسيقي درباره اين كه آيا بخش رقابتي جشن خانه موسيقي آيين‌نامه‌اي مكتوب دارد، گفت: اين آيين‌نامه كه حاصل رايزني و مشورت يكي از اعضاي هيئت مديره قبلي خانه با آقاي موسوي مدير انتشارات ماهور ‌بود آيين نامه‌اي دقيق و كارشناسي شده بود كه زمستان سال گذشته به تصويب هيئت مديره رسيد و مقرر شد كه دبير جشن خانه موسيقي آن را اجرا كند.
وي گفت:برابر اين آيين نامه 90 تن از اهالي موسيقي داوران دائمي بخش مسابقه را تشكيل مي‌دهند و از اين ميان در خردادماه هر سال 30 نفر آنها در مجمع عمومي سالانه به قيد قرعه از داخل گوي انتخاب مي‌شوند كه 15 تن از اين 30 تن عضو علي البدل‌اند تا در صورت عدم حضور هر يك از افراد اصلي عضو علي البدل جايگزين شود.ضمن اينكه در آيين نامه، جدول زمان بندي طراحي شده بود كه دقيقا مشخص مي‌كرد هر مرحله ازكار در چه بازه زماني بايد انجام شود.
مختاباد اظهار داشت:به دليل كم تجربگي كار صنفي اين بخش متاسفانه انجام نشد و و بخش داوران هم در نشست مجمع عمومي مطرح نگرديد، اما تجربه امسال مي‌تواند توشه‌اي براي برگزاري بهتر اين بخش در سال آينده باشد.
وي در خاتمه ضمن اشاره به برخي مقاومت‌هاي اهالي موسيقي و فراهم نبودن اذهان موسيقي‌دان‌ها نسبت به بخش رقابتي اعلام برگزيدگان هر بخش خاطر نشان كرد:خانه موسقي كار دشواري را پيش رو دارد، چرا كه جا انداختن اين نكته كه برگزيدگان سال را يك نهاد غير دولتي، آن هم در چنين سطحي، معرفي كند، براي نخستين بار رخ مي‌دهد و امر دشواري است و اهالي موسيقي هنوز با اين قضيه كنار نيامده‌اند،اما خانه موسيقي بايد در اين مسير گام بردارد و به رغم تمامي مخالفت ها و محافظه كاري‌ها،همانند خانه سينما مهر خود را بر كيفيت كارهاي توليدي موسيقي در هر سال بزند كه نفس اين امر در صورت اجرا در استاندارهاي بالا و كيفي مي‌تواند به ارتقاي فرهنگ موسيقايي كشور در شاخه‌هاي مختلف سنتي، كلاسيك و پاپ بينجامد.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 آبان 1387 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

به نظر من هم جشن خانه موسيقي بيشتر شبيه مجلس ختم بود تا مجلس جشن.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود انتقاد مختاباد از جشن نهم | موسیقی ما