برنامه یاد بعضی نفرات
 
یکشنبه 28 خرداد 1396 - 18:40

پاسخی به یک ادعا درباره شاهنامه‌خوانی؛

همه آنهایی که پیش از "شهرام" شاهنامه را خواندند

خبرگزاری تسنیم: پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی استاد حسین خواجه امیری شاهنامه را با ضرب زورخانه روانشاد مرشد شیرخدا می‌خوانده است که هنوز در یادها مانده است.

به گزارش خبرنگار گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، جوان نوشت؛ شهرام ناظری خواننده پرآوازه در گفت‌وگویی که با یکی از نشریات صورت گرفته نکته تأمل‌‌برانگیزی را گفته است.  ناظری در این گفت‌و‌گو می‌گوید: «متأسفانه موسیقی سنتی طی یکصد سال گذشته از کنار شاهنامه فردوسی بی‌تفاوت رد شده است و هیچ یک از خوانندگان مطرح آن، شاهنامه را اجرا نکرده‌اند. خوانندگان امروز هم به سبب نداشتن یک الگوی مشخص برای اجرای شاهنامه، جسارت اجرای آن را نداشته‌اند». درباره این ادعا باید گفت که پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی استاد حسین خواجه امیری شاهنامه را با ضرب زورخانه روانشاد مرشد شیرخدا می‌خوانده است که هنوز در یادها مانده است. پس از انقلاب در شهریور سال 1371 آلبومی به نام سروش آسمانی در دستگاه همایون با آهنگ شادروان استاد علی تجویدی با تنظیم و اهتمام استاد فریدون شهبازیان و با صدای استاد فرهیخته و فروتن مکتب آواز اصفهان شاگرد شایسته و همراز روزان و شبان شادروان استاد تاج اصفهانی، جناب اصغر شاه‌زیدی با همنوازی استاد هابیل علی‌اف و شادروان استاد جهانگیر ملک منتشر شد که در روی نخست آن ابیاتی از شاهنامه که فردوسی از رنج خود در سرودن شاهنامه و جفای فلک غدار یاد می‌کند به زیبایی به همراه ارکستر مجلسی و گروه کر به صورت تصنیف و ابیاتی با کمانچه به صورت آواز به دلنشینی و استواری اجرا شده و به گوش دوستداران موسیقی ایرانی رسیده است.

این اثر لااقل در دوران شکوهمند انقلاب اسلامی ایران نخستین اثر موسیقی سنتی است که به شاهنامه پرداخته است. بدیهی است که جناب شاه‌زیدی صاحب رتبه اول رشته آواز در آزمون سراسری باربد در سال 1357 و بهره‌مند از محضر شادروانان استادان جلیل شهناز، حسن کسایی، علی تجویدی، دکتر حسین عمومی و... خواننده‌ای مطرح است نه بی‌نام و نشان. پرواضح است نخستین آلبومی که در آن فقط شاهنامه با سازهای موسیقی سنتی و مقامی ایرانی اجراشده «ازخشت و خاک» اثر گروه ایل است به آهنگسازی هنرمند ارجمند صادق چراغی با دکلمه زیبای استاد بهروز رضوی و صدای خواننده جوان و فرزانه و خوش آوای موسیقی سنتی امروز جناب علیرضا قربانی که جسارت اجرای ابیات سترگ شاهنامه فر

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



افزودن یک دیدگاه جدید | موسیقی ما