برنامه یاد بعضی نفرات
 
چهارشنبه 19 خرداد 1395 - 20:13

ما ایرانیها موج سواریم و مرده پرست و از این روست که تا جمعی از منتقدین از قمیشی تعریف میکنند و مدح وثنای او را میگویند به ناگاه همه سیاوش پرست میشوند و بعد شادمهر پرست و حال چاوشی خوان .
اما براستی موفقیت این روزهای چاوشی ناشی از چیست؟
بی شک انتخاب او توسط محمدرضا شریفی نیا برای فیلم سنتوری استاد مهرجویی و اصرار استاد به حذف نشدن صدای او نقش کلیدی در موفقیت چاوشی داشت.همچنین چندی قبل سایت موسیقی ما مصاحبه ای از چاوشی منتشر کرد که مربوط به ده سال قبل بود و در آن مصاحبه چاوشی ازبرنامه خود برای آینده و این که میخواهد در سبک راک فعالیت کند سخن گفته بود که نشان میدهد چاوشی بر خلاف دوستان با نقشه راه و برنامه به جلو رفته.آلبوم های زاکت و یک شاخه نیلوفر و ... مورد پسند اهالی موسیقی قرار نگرفت تا آلبوم "من خود آن سیزدهم" که مورد استقبال همگان واقع شد و حتی محمد اصفهانی لب به تمجید این اثر گشود.
دوستانی که بی دلیل و صرفا بخاطر موج چاوشی خوانی ,اظهار فضل میکنند و میگویند "امیر بی گزند" فوق العادست را توصیه میکنم به اینکه نخست آلبوم "من خود آن سیزدهم" را گوش دهندو سپس نظر بدهند.
پس از آلبوم "من خود آن سیزدهم" چاوشی آلبوم" پاروی بی قایق" را متشر کرد با فضایی راک و ترانه هایی اجتماعی و منتقد از اوضاع زمانه.
آلبوم "امیر بی گزند" ترکیبی است از دو آلبوم "من خود آن سیزدهم" و "پاروی بی قایق" که انصافا با ظرافت و زیبایی گردآوری شده است.
البته آلبوم "من خود آن سیزدهم" از کیفیت ترانه و موسیقایی بهتری برخوردار بودو انصافا تنظیم های شهاب اکبری از تنظیم های بهروز صفاریان و چاوشی بهتر تمیزتر و خوش‌سلیقه تر بود.
ترانه هایی که چاوشی از مولانا انتخاب کرده و تک قطعه شمارهاز سعدی قطعاتی خنثی و بی روح است حال آنکه چاوشی در آلبوم "من خود آن سیزدهم" اشعاری مثل شیرمردها را انتخاب کرده بود که بار مفهومی عمیقی داشت و باعث شد تا آن آلبوم 5 سال توقیف شود و شاید ترس از توقیف در انتخاب این ترانه های بی جان از مولانا نقش داشته.ترانه هایی درباره شمس تبریزی که یا علاقه شخصی چاوشی به ارتباط این دو عارف بوده یا ممیزی های ارشاد.

البته خود چاوشی در گفتگویی کوتاه اظهار کرده است که :
" امير بی‌گزند در واقع برآمده از خَلَجان‌های روحی آدم‌هاست. آدمی كه می‌تواند من باشد يا هر كس ديگری. حالی كه هر لحظه به شكلی به آدم عارض می‌شود. از سرخوشی تا اندوه، از قبض تا بسط. به سامان رسیدن اين حال‌ها در قالب يک آلبوم واقعاً كار دشواری بود كه بدون هم‌كاری و هم‌فكری به ثمر نمی‌رسيد. "
1.قطعه شماره جنگ زده:
برای بررسی هر اثر موسیقایی بایستی به پدید آورندگان آن اثر توجه کرد.پس از شنیدن آهنگ جنگ زده از آلبوم امیر بی گزند با خود گفتم چه جذاب که شاعری ترانه ای با مضمون ضد جنگ سروده و طعنه و کنایه ای به کسانی زده که از آسیبهای جنگ دور بودند.پس رفتم به سراغ بیوگرافی ترانه سرای اثر.

تاریخ تولد 1353/7/1
پدرام پاریزی، شاعر، متولد پاییز 1353 سیرجان، لیسانس ریاضی محض و ساکن تهران است.
پاریزی از اوایل دهه ٩٠ فعالیت خود در زمینه شعر و ترانه را به صورت جدی آغاز کرد.
بی شک ترانه ای متفاوت از ی شاعر اهل جنوب که با توجه به تاریخ تولد شاعر میتوان فهمید که جنگ را در دوران کودکی و نوجوانی با تمام وجود لمس کرده.چه تشبیه های زیبایی به هر کدام از شهرهای ایران دارد وتصویری از کل ایران دارد. کمتر خواننده ای جرات خواندن چنین ترانه ای را دارد.
دلت تهرون چشات شیراز لبت ساوه هوات بندر
و من هرشب تنم تبریز سرم ساری چشام قمصر
دلم دلتنگ تنگستان رو دوشم درد خوزستان
غرورم ایل قشقایی توو رگهام خون کردستان

نباید از تنظیم بی عیب فرشاد حسامی گذشت که چه میکنه این تنظیم کننده.
2.قطه امیر بی گزند :
استفاده از اذان موذن زاده اردبیلی در ابتدای تنظیم بسیار عجیب و جالب است و شاید بی ارتباط با شعر حضرت مولانا در مدح خدای یکتا نباشد.همچنین استفاده از تنظیم های موسیقی های کیتارو و یانی نیز به جنس شعر و ملودی می‌آید.
قطعه شمارهدل من :
تنظیمی تکراری و نا انمید کننده از بهروز صفاریان
شعری خنثی در مدح معشوق
3.قطعه شمارهچنگیز:
تنظیم خوب از بهروز صفاریان در سبک راک
ترانه ای فوق العاده از ترانه سرایی فوق‌العاده بنام علی اکبر یاغی تبار
درباره رفتن معشوق و آثار بعد از آن البته با نگاهی متفاوت و کلماتی متفاوت.(منظور از معشوق شمس است)
4.قطعه شمارهاین کیست این
شعری از مولانا در باره معشوق(شمس)
تنظیم چاوشی که در انتهای اثر خلاقیتی به خرج داده.
5.قطعه شمارهشیدایی:
بازهم برای معشوق که دعوت به آمدن میشود.
تنظیم زیبا و نو و تلفیقی از سبک پاپ و موسیقی بندری و سبک شخصی خودکوشان حداد که از ساز ویلن همیشه استفاده میکند.
6.قطعه شمارهویرونه شاه مقصود :
ترانه‌ای از یار قدیمی چاوشی حسین صفا همراه با تعابیر و کنایه ها و تشبیه های غیر عادی و خلاقانه.
ترانه ای با مضمون اجتماعی و شاید سیاسی درباره دوران زندگی مردی که شبیه پدر خیلی از پدران نسل ماست.قربانی جنگ و اتفاقات سیاسی زمانه و خسته از تکرار روزمرگی و بی تاثیر در سرنوشتش.
ته مونده ی پهلونا
از اسب افتاده بابا
7.قطعه شمارهشرمساری:
بازهم حسین صفا و ترانه ای اجتماعی و دغدغه مند درباره مردی که خسته اس از مشکلات اقتصادی و بی عدالتی های اجتماعی و جامعه ای پر از تزویر و دروغ و ریا و اختلاص.
8.قطعه شمارهآخرین اتوبوس:
ترانه ای از حسین صفا درباره ترس از ترک شدن توسط معشوق با تنظیم مناسبی از فرشاد حسامی که حسابی در این آلبوم درخشیده است.البته عده ای معتقند که حسامی خود را تکرار میکند بخصوص در نوشتن نتهای بیس.
9.قطعه شمارهتریاق:
گفته میشد چاوشی در این قطعه شمارهبه حواشی اخیر نظیر صحبتهای حسام‌الدین سراج پاسخ داده است.
شعری با مضمونی پیچیده و جالب درباره جدایی شاعر از اجتماع و نگاههای عوامانه و ساده انگارانه.
عده ای تعبیری دارند که این ترانه در وصف حال و روز خود چاوشی است.
من از برای مصلحت در حبس دنیا مانده ام
حبس از کجا من از کجا مال که را دزدیه ام
تو مست مست سرخوشی من مست بی سر سرخوشم
تو عاشق خندان لبی من بی دهان خندیده ام
10.قطه متصل:
شعری از مولانا درباره شمس و توصیه به مریدانش درباره آزار نرساندن به شمس.
با تنظیمی در سبک رگه که تنظیم خلاقانه ای دارد و استفاده از ساز دف در آن هوشمندی چاوشی را نشان میدهد.
Instagram : mehrdadmg91

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
1 + 2 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




افزودن یک دیدگاه جدید | موسیقی ما