برنامه یاد بعضی نفرات
 
شنبه 7 اردیبهشت 1392 - 20:15

رضا صادقی بالاخره آلبوم “همین” را منتشر و از ارديبهشت ماه نیز تور کنسرت هایش را آغاز خواهد کرد. “همین” طی مدت زمان کوتاهی که از انتشارش می گذرد بازخورد خوبی داشته ولی در مورد بعضی قطعات آن ابهاماتی وجود دارد که رضا صادقی در این گفتگو به این ابهامات و برخی سوالات دیگر پاسخ می دهد:

ابتدا از “کفش آهنی” شروع می کنیم، شباهت بسیاری به “وایسا دنیا” دارد و به نظر نمیاید این شبهات سهوی باشد

کفش آهنی یک پروسه تعمدی بود، هم می خواستم نگرش تازه ای داشته باشم نسبت به وایسا دنیا که ۸-۹ سال پیش خوانده بودم و تو وایسا دنیا همه اش تلخ گفت، نه اینکه تو کفش آهنی نگفته باشم ولی در این قطعه درد و درمان را با هم بیان کردم و گفتم اگر دردی هست، درمانی هم نیز هست. البته یک تعمد دیگر نیز بود آن هم باز خاطره سازی “وایسا دنیا” برای کنسرت های پیش رو است تا زمانی که مشکلات “وایسا دنیا” حل شود.

پس به قضیه مشکلتان با سیروان ربطی ندارد؟

سیروان خسروی ۹ سال پیش بهترین ذهنیتش را روی “وایسا دنیا” اجرا کرد و الان هم آرون حسینی پس از ۹ سال و بعد از این همه تغییرات ساختاری و نگرشی در موسیقی الکترونیک توانسته بهترین ایده اش را روی این کار پیاده کند.

قطعه “عاشقتم” هم به نظر اقتباسی است از آن قطعه “ژوتم” لارا فابین

منتظر بودم تا در اولین مصاحبه ام این نکته را بیان کنم و بگویم که به خاطر برخی مساول نمیشد نام خواننده را بر روی آلبوم درج کرد ولی این را اضافه کنم که کل آهنگ کاور نیست و در قسمت “عاشقتم” حتی فضا ها و آکوردبندی ها یکسان است و بر اساس همان قطعه فرانسوی است.

و اینکه محسن یگانه هم از ملودی این قطعه استفاده کرده بود، به نظر کمی عجیب می آید

عجیب نیست، این کار را قبل از اینکه دوست خوبم محسن یگانه بخواند، خواندم و کلیپش را هم برداران بوشهری ساخته اند. منتظر فرصت مناسب هستیم تا آن را منتشر کنیم. فکر نمی کنم این کار هم مشکلی داشته باشد و همه جای دنیا این اتفاقات جا افتاده است، ما دو خواننده هستیم که دوست داریم طرفدارانمان فضای جدید را تجربه کنند.

به جز مسعود همایونی که سابقه درخشانی دارد، چقدر به موفقیت تنظیم کننده های جوانی که در آلبوم هستند امیدوارید؟

آرون حسینی از طریق میلاد فرهودی به من معرفی شد و پس از شنیدن کارهایش از آرون خواستم که کار مشترک من و خشایار اعتمادی را تنظیم کند. معین راهبر هم که یکی از اعضای ارکستر من بود و به خاطر سفر به بندرعباس از گروه جدا شد، شجاعت شفاهی و اسماعیل حسینی هم از دوستان من هستند که خیلی خاص کار می کنند و در آینده کارهای بسیار خوبی از همه این عزیزان خواهید شنید.

چرا قطعه بندری آلبوم را اینبار متفاوت تر خواندید؟ به نوعی فضای شاد کارهای قبلی را رها کردید

همیشه با توجه به فضای موسیقی فلکلور بندرعباس، شعری تحت مضامین شهرم می سرودم و با یک ریتم و تمپو تند می خواندم اما این بار خواستم فضای متفائت تری از از موسیقی شهرم ارائه دهم و کلاً این کارهای بندری را برای مردم شهرم می خوانم و اینکه تعداد کمتری هم با آن ارتباط برقرار می کنند برای همین است.

علی ضیا که به عنوان ترانه سرا حضور دارد، همان علی ضیا مجری تلویزیون است؟

همان علی ضیا خودمان است (با خنده)، علی آمده بود خانه ما تا در مورد یک موضوعی صحبت کنیم و در ادامه صحبت هایمان علی ضیا گفت شعری آماده کرده و می خواهد برایم بخواند، وقتی خواند گفتم که این شعر را برایم بنویس که می خواهم بخوانمش، بعد با امیر حسین الهیاری این کار را آماده کردند. جالب بود که ملودی این قطعه تنها دو روز پس از گرفتن شعر ساختم، چرا که این کار به فضای ذهنی من نزدیک است.

قضیه هم خوانی ها از کجا شروع شد؟

نگرشی در جامعه پیش آمده بود که بعضی خواننده ها با هم مشکل دارند، یا مثلاً می گفتند سلطان رضا، سلطان فلانی و همه دنبال این بودند که کی سلطان، ژنرال، افسر و … باشد، من خواستم به کمک دیگر دوستانم این مشکل را تا حدی برطرف کنیم و وقتی خشایار اعتمادی به من پیشنهاد داد گفتم اگر بک وکال هم می خواستی می خواند، یا بابک جهانبخش و مهدی یراحی که با روی باز پیشنهادشان را قبول کردم و اصلاً هم بحث این نیست که کی پیشنهاد بده و به نظرم مهم همکاریه بین طریفین هست. در ضمن خواستم به مردم بگویم که اگر ضبطتان را خاموش کنید ما دیگر نیستیم، پس لطفاً ضبط را روشن بگذارید.

قرار بود با محسن یگانه هم کار مشترک بدهید، کی از این قضیه امتناع کرد؟

نه محسن نه من از این قضیه ممناعت نکردیم و تنها به زمانش نرسیدیم، محسن یگانه درگیر آلبوم و کنسرت هایش بود و من هم به دنبال مشکلات آلبوم و اجراهایم، البته این نوع همکاری ها نیازمند هم نشینی و بحث و مذاکره است و اینگونه نیست که بگویم فردا برویم برای ضبط کردن آهنگ.

و اینکه چه کسی به عنوان اولین نفر انتشار آلبوم را به شما تبریک گفت؟

اولین نفر خشایار اعتمادی بود و محسن چاوشی، احسان خواجه امیری، بابک جهانبخش و … به من لطف داشتند و انتشار آلبوم را تبریک گفتند که از همینجا از همه این عزیزان تشکر می کنم.

و در آخر، روی فروش آلبوم چقدر حساب می کنید؟

کافیه خدا بخواهد که اتفاقی بیافتد، به بقیه قضایا اهمیتی نمی دهم و هیچ کدام از خواننده ها نیز روی مسئله فروش آلبوم حساب باز نمی کنند.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
16 + 4 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




افزودن یک دیدگاه جدید | موسیقی ما