برنامه یاد بعضی نفرات
 
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:00

نمیدونم چرا بحث شجریان رو یزدانی هی مطرح میکنه؟! اصلا خب که چی؟ این مطلب چه ربطی به شجریان داره که هی میای میگی شجریان نابغه است فلان است بهمان است . آخه دروغ تا چه حد؟ چرا اینقده دروغ میگی؟ کی میگه شجریان نابغه است؟؟!! اگه شجریان نابغه باشه پس امثال ایرج و گلپا مربوط به این سیاره نیستن و نبوغشان مربوط به کرات دیگه است!! نمیدونم از این دروغ گفتنها چه نتیجه ای میگیری یزدانی!! ولی یادت باشه این پست مربوط به ایرجه (یگانه استاد آواز ایران) ...ولی چن کلمه در باره آقای نابغه!!! بگم تا اطلاعاتت کامل بشه یزدانی: 1) تحریرهای شجریان در آثار اخیر خیلی بی رمق و کسالت آور شدن و بیشتر از اینکه تحریر باشند ... شاید بتونم اسمشو بذارم تحریرهای آکسان دار البته نه آنگونه که آکسان واقعی در تحریر وجود داره مثل تحریرهای یونس دردشتی یا تاج و ایرج بلکه آکسانهای کوتاه و بیجان. اغلب تحریرهای چند ساله اخیر شجریان مقطع و کوتاه و گریزان از زمان وقفه بوده اند . مخصوصا اونایی که تو دستگاهها و مایه هایی چون دشتستانی و حتی افشاری اجرا شدن . 2) شجریان همیشه بیشتر ترجیح داده از گوشه های تکراری ساده وبی طنین استفاده کنه تا مبادا صداش خفه بشه و یهویی بگیره یا نتونه بره روی اوج .این تخصص چنان در این خواننده بیداد میکنه که حتی گوشه ای چون بوسلیک رو هم تبدیل میکنه به مویه !! واقعا وی نمیتونه گوشه های سختو اجرا کنه . وصل مستان رو ببینین حتی اگه یه گوشه قوی توی اوج داشت به من نشون بدن ! یا آلبوم آستان جانان یا بقیه آثارش . گوشه های قوی و غیر تکراری رو نمیتونه انجام بده و واسه همین طرفدارای خودشم بدعادت کرده که همه مثل اون میخونن !! حتی با چن نفر از این مشتاقیون ! حرف زدم و انتقاد کردم چرا از گوشه های محدود تکراری پایین استفاده میکنین گفتن چون اوستا فرمودن گوشه های محزونو اجرا کنین !! آه باران مثلا اثریه که اصلا گام بالا نداره !! اگه داره بگین کدوم قطعه داره ؟؟ یعنی استفاده از نتهای گامهای پایینه دیگه همون گامهای معروف به Blue Notes و اصرار میکنه از همون نتی که شروع میکنه بره به طرف گامهای مینور و بم کردن آواز . شجریان تو این گامها خیلی اصرار میکنه و اصلا هم ربطی به مناسبت اجرا یا نحوه ساز زدن نداره . نوعی انحراف از چارچوبه لااقل چارچوبها قابل قبول واسه آواز . اصرار بیش از حد شجریان به خوندن یا بهتره بگم برگردوندن اغلب آوازها به سوی آزادخوانی این شائبه رو پیش نوآموزان ایجاد میکنه که او داره مثلا مدگردی میکنه ولی واقعا اینطور نیست بلکه بیشتر محافظت از حنجره گرفته خودشه تا بدتر از اینی که هست نشه ! همینا که میگم موسیقی بانشاط ایرانی رو از موقع جدی گرفتن اینگونه آثار شجریان توسط بعضی خسوق داده بشه به سمت روضه خوانی . از یکی از مقلدان شجریان پرسیدم تو ده بار درآمد و اجرا کردی پیچ و تابش دادی بعد دوباره بگشتی به مویه !! چرا ؟؟ گفت موسیقی اصیل ریشه در تعزیه داره ! ایرج فرقش با شجریان در این نکته خیلی مشخصه. ایرج موسیقی رو با نشاط میخونه و واسه همینه که مردم دوستش دارن . (این قسمتهای فنی به نقل از استاد کیوان)

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
7 + 13 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




افزودن یک دیدگاه جدید | موسیقی ما